Tuesday, February 26, 2008

Kulla valem

Täna ma näitan teile ühte huvitavat avastust mille otsa eile komistasin - kuidas hõbedast kulda teha.
Lugu algab sellest, et ma leidsin oma ehtetoosist ühe oma vanavanaema kõrvarõnga, mida olin kunagi keti otsas ripatsina kandnud. Ma ei ole päris kindel, mis metallist see valmistatud on, aga peale vaadates tundub olevat selline kahvatu kuldne. Kuna mul siniseid ehteid prakitiliselt ei ole, siis oli vaja sinna juurde teha kõrvarõngad, aga kullatud traat jäi ripatsi kõrval väga erksaks kollaseks ning ei sobinud hästi kokku. Tegin siis hõbedast ning lisasin helmeste vahele pisikesi 2mm gold filled kuulikesi, et anda hõbeda kõrvale veidigi kuldset tooni. Lõpptulemus jäis üsna rahuldav, kuid ikkagi väga hõbedane. Siis tuli mulle pähe idee proovida ühte trikki. Umbes paar kuud tagasi ostsin Tallinnast Juveeli poest purgitäie vedelikku, mis hõbedat oksüdeerib. Tavaliselt olin kasutanud seda algses kontsentratisoonis, ning vahetevahel natuke veega lahjendanud, et veidite heledamat oksiidikihti hõbedale saada. Seekord otsustasin teha väga nõrga lahuse veest ning oksüüdist ning sellega proovida. Hoidsin kõrvakaid lahuses ainult loetud sekundeid, ning tulemus on pildil! Kogu kõrvarõngastes olev hõbe (v.a. konksud, mille spiraalis on kasutatud GF traati ning ise on hõbedast) tõmbas kulla värvi kollaseks. Isegi kui hoolega lähedalt vaatasin, siis minul ei õnnestunud märgata värvivahet GF kuulikeste ning oksüdeeritud hõbeda vahel. Hõbedat ma pärast ei poleerinud. Nii nagu pildil on, nii ta ka pärast oksüdeerimist välja nägi. Sedasi saingi ma hõbedast kulda :D
Ma ei ole küll kindel, kas see toon on püsiv või kas hõbe aja jooksul välismõjude toimel tumeneb, kuid eks paistab. Alumisel pildid on võrdluseks kõrval seesama hõbekett, mida kõrvarõngaste tegemisel kasutasin.
Olen veel märganud, et mängides vee hulgaga selles lahuses, õnnestub saada erinevaid toone hõbedale. Kui kasutada ainult oksüüdi, tõmbab hõbe hästi tumedaks tuhkhalliks. Kui lisada veidikene vett, nii et lahus tuleb kange, siis läheb hõbe tumedaks lillakas-siniseks. Lahuse nõrgenedes läheb ka oksiidi värv heledamaks. Olen erinevatel puhkudel saavutanud nii tumepruuni, roostepruuni, kui nüüd siis ka kollast.






5 comments:

Katrin mdmB said...

Vau! Väga huvitav! Sa nagu alkeemik juba :P Pildilt pole küll näha erinevust GF ja tolle hõbeda vahel! Mis nimega too oksüdeeriv vedelik seal Juveeli poes müügil on?

Katrin mdmB said...

Vau! Väga huvitav! Sa nagu alkeemik juba :P Pildilt pole küll näha erinevust GF ja tolle hõbeda vahel! Mis nimega too oksüdeeriv vedelik seal Juveeli poes müügil on?

Lucy said...

Oh see on nii vägev avastus! Tubli oled!!! :D

Muhv said...

väga armsad kõrvakad selle ripatsi juurde! pidulikud ja õrnad. uskumatu, aga mulle on isegi sinine värv meeldima hakanud :)

Janalill said...

mdmB- umbestäpselt sellise nimetusega ongi - oksüdeeriv vedelik. :P seda ilmub sinna nagu kuuvarjutus... selline beebitoidu purgitäis maksis 118eeku.